Pointman Kft.

TEDD MAGAD LÁTHATÓVÁ!

MIÉRT mondom azt, hogy óvatosan a home office-szal?

Szerző: Posfai Tünde, 2020.05.29. | Fotó: Posfai Tünde

Amikor a vírushelyzet kirobbant, 2 hete volt a vállalkozásoknak arra, hogy átálljanak home office-üzemmódra. Mivel többeknél is meglepően jól sült el ez a megoldás, hosszabb távon is elgondolkodtak a megtartásán.

Működhet, igen – és ha igen, miért nem?

Félreértések elkerülése végett, már most szeretném tisztázni: abszolút home office-párti vagyok. Az eddigi munkáltatóimnál, ahol ez indokolt volt, mindenhol bevezettem az otthoni munkavégzést. Ezzel kiegyensúlyozottabb lett a csapat, a munkáltató növekedése megmaradt, munkáltatói márkája pedig erősebbé vált. A karrier-magánélet egyensúly miatt természetesen én magam is élveztem ennek a jótékony hatását.

MIÉRT mondom azt, hogy óvatosan a home office-szal? - 1. kép

Azonban a home office-ra való átállás, ha nincsenek rendkívüli állapotok, nem azt jelenti, amit most 1-2 hét alatt összerántottak a cégek. A kényszerszülte megoldást nem érdemes megtartani! Egy-egy szerencsés cégnél persze volt idő, energia és anyagi keret is megfelelő átállásra, a munkaköröket pedig csak kibővíteni kellett. Ám, úgy gondolom, a többség nem ide tartozik.

A legtöbb cég jogi, munkavédelmi, vezetés- és működésmenedzsmenti szempontok átgondolása nélkül ugrott bele az otthoni munkarendbe, majd, látva, hogy működik, nem is bírálják felül a meghozott döntéseket.

Pedig… Mielőtt bevezettem a home office működési formákat HR-vezetőként, mindig alapos előkészítés előzte meg az átállást. Több éve itthonról dolgozom vállalkozóként is, és ez idő alatt széleskörű tudással lettem gazdagabb a home office kapcsán. Ezért is állítom biztosan, hogy nem mindenki alkalmas erre, nem is beszélve az olyan emberi tényezőkről, mint az elszigetelődés, elmagányosodás, esetleges kiégés.

Mi várható hosszú távon?

Két hónap nem ad elegendő mintát ahhoz, hogy mérhető legyen a home office eredménye. A munkavállalók az állásuk elvesztése miatti félelemből adódóan, erejükön felül dolgoztak, akár dupla, tripla megterhelés, a teljes család jelenléte mellett. (Nem véletlenül vált mostanság szitokszóvá a szinte tarthatatlanná lett work-life balance.)

Az, hogy a cég működik, a kollégák nem pihennek, hanem rengeteget dolgoznak otthon, az egyik oldal; a home office hosszútávú bevezetése meg a másik. És ez jóval összetettebb. Fáradtak a munkavállalók, gyorsan, időszűkében, felkészületlenül kellett beleugraniuk az ismeretlenbe. De teljesítettek, mert most ezt „kellett” tenniük. Miközben lehet, hogy normál helyzetben egyáltalán nem lennének elhivatottak a home office felé, akár a vezetők, közvetlen kollégák, a közösség, a napi folyamatok vagy a munkakör miatt. Ha ők alkalmasak is volnának a feladatra, ezek mind-mind komoly befolyással bíró tényezők.

Az akadozó fogaskerék áldozatokkal jár.

Ami most van, egyértelmű, hogy nem jó. Eddig jött a profit, eddig bírták a dolgozók: de egy ponton túl lesz egy vagy több fogaskerék, ami elfárad vagy egy fogaskerékszem másfelé kezdi forgatni a kereket…

Túl a hibákon és reális félelmeken: mi a teendő?

Még nincs késő a döntést úgy előkészíteni, hogy ne sérüljön senki és semmi, erősödjön a munkáltatói márka és fennmaradjon a profit is.

…Miközben kiegyensúlyozottabb marad a magyar munkaerő is. Én ezt szeretném! És ahhoz, hogy megvalósuljon, a tapasztalataimat tudom felajánlani.

Az semmibe se kerül, ha beszélgetünk róla, s mégis nagy lépést tettünk a mosolygósabb társadalomért.

Beszélgessünk!